Pénz7 az Országh Kristóf Általános Iskolában

A pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete – 2018. március 5. és 9. között.
Hazánk 2015-ben csatlakozott először az Európa-szerte mintegy 30 országban egy időben zajló kezdeményezéshez, melynek célja, hogy már fiatal korban felhívja a figyelmet a pénzügyi tudatosságra.
Az EMMI a 2017-2018-as tanév rendjében hivatalosan is meghirdette a Pénz7-et, a Nemzetgazdasági Minisztériummal együttműködésben.

Az Országh Kristóf Általános Iskola 2017 decemberében csatlakozott immár másodjára, a nemzetközi hátterű Pénz7 programhoz, melynek idei témája: „Okosan a hitelekről”.
Célunk tanulóink gazdasági-pénzügyi szemléletformálása volt, valamint, hogy segítséget nyújtsunk a mindennapokban előforduló pénzügyi helyzetekhez, a tudatos felnőtté váláshoz.
Diákjaink figyelmét igyekeztünk ráirányítani arra, hogy az egyéni és a családi gazdálkodás, a kiegyensúlyozott és stabil pénzügyi helyzet szempontjából a körültekintő, felelős hitelfelvétel az egyik legnagyobb hatású pénzügyi döntés. Erre már fiatalon is célszerű felkészülni a kapcsolódó fogalmak, mérlegelési szempontok, kockázatok előzetes megismerésével.
A Pénz7 rendhagyó tanórái az egyes korosztályok sajátosságait figyelembe véve, játékosan, színesen, élményszerűen adták át a felelősségteljes döntéshez szükséges ismereteket.
Az alsó tagozatos gyerekek a családi költségvetéssel és takarékossággal foglalkoztak. Ráhangolódásként a témával kapcsolatos kisfilmeket tekintettek meg,( „Sok kicsi sokra megy.”, „A pénz nem a fán terem”, „Pénzes videó”), majd a látottakat alaposan átbeszélték.
A 2. osztályosok az újonnan tanult fogalmak felhasználásával, egy keresztrejtvényt oldottak meg. „A pénz a népköltészetben” elnevezésű feladatban pedig, villámkérdésekre kellett villámgyors válaszokat adniuk. Kézügyességüket és fantáziájukat saját fizetőeszközük tervezése és megvalósítása során mutathatták be. „A mi pénzünk” című tablójuk arról árulkodik, hogy mindkét tulajdonság birtokában voltak.
A 3. és a 4. osztályosok olyan csoportokat alakítottak, amelyek négytagú családokat modelleztek és havi bevételüket próbálták beosztani. Megismerték a kiadás, a bevétel fogalmát, elkészítették a család havi költségvetését. Mindenki megtervezte a saját bankkártyáját, amelyből egy közös tabló készült. Nagyon ötletes, egyedi munkák születtek.
Az első osztályosok háza táján is nagy volt a sürgés-forgás. Ők is megtudták a titkot, hogy a pénz nem a fán terem, hanem szüleik fáradtságos munkával keresik azt, és még be is kell osztaniuk, sőt takarékoskodniuk is kell. Ehhez készített az apró nép egy praktikus eszközt, egy kutyás perselyt. Vágtak, színeztek, ragasztottak. Úgy belejöttek, hogy még saját bankkártyájukat is megtervezték, elkészítették.
A felső tagozatos gyerekek nagy érdeklődéssel fogadták a – Pénz7- „Okosan a hitelekről” elnevezésű témahetet. Sok mindent hallottak már a hitelekről, a hitelfelvételről, a bankok tevékenységéről, a törlesztő részletekről, a kölcsönökről, futamidőről. Értették a hitel fogalmát, előnyeit és kockázatait. A hitelek fajtáit. Helyesen értelmezték a különböző futamidők előnyeit és hátrányait. A játékos feladatokat nagyon élvezték, jó gondolatokat fogalmaztak meg.
Reméljük, felnőtt korukban, amikor már önálló keresettel rendelkeznek jól és tudatosan fogják alkalmazni az iskolában hallottakat.

Sirok, 2018. március 18.
Szerkesztette és írta: Viktor Tünde