
Miben segítenek, és hogyan ártanak nekünk a közösségi oldalak?
Like! Like! Like?
Az Országh Kristóf Általános Iskola, a 2016/2017-es tanévben indította útjára a Parádfürdői Állami Kórház Egészségfejlesztési Irodájával (EFI) karöltve az első szülői klubot, amely egy olyan új színtér lett az iskolai fogadóórák, szülői értekezletek mellett, ahol a pedagógusokon túl, mentálhigiénés szakemberek segítségét is kötöttségek nélkül vehették igénybe az érintettek. Továbbá megteremtette a szülők egymás közti tapasztalatcseréjének lehetőségét.
Működésünk mottója „ A gyermekkori életmód a felnőttkori egészség záloga” volt. Ennek jegyében zajlottak beszélgetéseink többek között arról, hogy „Hogyan neveljünk egészséges gyermeket?” Szó esett a gyermekkori elhízásról és annak veszélyeiről. Továbbá arról, hogy hogyan járul hozzá az iskolai étkeztetés, a gyermekek egészségtudatos étkezési kultúrájának kialakulásához.
A „Hatékony és tudatos időbeosztás” témakörben a gyerekek következetesen kialakított napirendjéről beszélgettünk, amelynek az alvásidő, akár a tanulásra fordított idő, vagy az étkezések időpontja, a hatékony és tudatos időbeosztás része.
„Bankoljunk okosan!”, vagyis mit jelent a korszerű pénzkezelés, a pénzügyi tervezés, a takarékosság, valamint a családi költségvetés? Ezzel a témakörrel egy iskolai PÉNZ7 elnevezésű témahéthez csatlakoztunk. A szülők igen nagy segítségünkre voltak a kellékek előállításában, valamint a rendezvény lebonyolításában.
„Iskolai szűrővizsgálatok célja és fajtái. Szülői teendők az eredmények tükrében.” A szakértői vizsgálatok jelentőségét, elmulasztása esetén annak jogi-, és anyagi következményeit taglaltuk. Ezt a foglalkozásunkat Ó-Szajlán tartottuk, figyelembe véve a szülők közlekedési-, és egyéb nehézségeit. Érdeklődésben nem volt hiány. Nyitott és őszinte légkör jellemezte a beszélgetést.
„Kockázatfelmérő szűrővizsgálat a 7-8. osztályos tanulók és szüleik részére.” A szűrővizsgálat az elhízás, a cukorbetegség, a gyermekek magas vérnyomás kockázatának kiszűrése érdekében történt, amelynek szakmai irányítói most is, mint korábbi foglalkozásaink alkalmával Szakács Ibolya életmód tanácsadó és Tolnay Katalin mentálhigiénés szakemberek voltak.
A 2017/2018-as tanévben is folytatódik a szülői klub, amelynek első foglalkozására november 27-én került sor, helyszíne pedig az iskola volt. Szakmai irányításunkat továbbra is a Parádfürdői Állami Kórház Egészségfejlesztési Irodája (EFI), ezen belül, a Lelki Egészség Központ (LEK) látja el.
Tolnay Katalin mentálhigiénés szakember előadása sokakat érintő, aktuális, témát vetett fel melynek címe: „Like! Like! LIKE? Miben segítenek, és hogyan ártanak nekünk a közösségi oldalak?„Kati a pétervásárai járásban szerzett tapasztalatait összegezve elmondta nekünk, hogy látogatásai során, amikor óvónőkkel, pedagógusokkal beszél, első számú problémaként merül az fel, hogy mennyire mások most a gyerekek, mennyire nehéz velük dolgozni és mindenki összefüggésbe hozza azzal, hogy a gyerekek egy virtuális térben élnek, és nem lehet őket kihozni a valós világba. Nehezen lehet elérni náluk, hogy most ülj le és tegyél valamit, ami nem egy kattintásra történik. Legyen kitartásod, türelmed és akaratod pl. egy vers megtanulásához. Azt nem lehet egy kattintásra megtanulni.
A gyerekek nagyon korán kezükbe kapják az okos eszközöket, ennek következtében az alapkészségeik, kognitív képességeik, szociális készségeik egészen másként alakulnak ki. Így kerülnek be az óvodába, később az iskolába és szembe találjuk magunkat a neveletlenséggel, a szociális készségek hiányával, a türelem hiányával.
Szülői oldalról olyan panaszok fogalmazódtak meg, mint „nem lehet vele beszélni, nem lehet rá hatni, tiszteletlen”…
Tehát a jelenséggel szülő, pedagógus egyaránt szembesül. A témának természetesen van tudományos háttere, számos kutatás középpontjában az úgynevezett Z generáció áll, akik már az okos eszközök világába születtek. Az információszerzés, a kommunikáció módja az ő esetükben más, mint az Y, pláne egy X generációhoz tartozók esetében. A téma jeles képviselője Dr. Tari Annamária pszichológus, akinek publikációi, könyvei és a Youtube-on fellelhető előadásai nagyban elősegítheti a generációk közötti különbségek megértését.
( X generáció: 1960-1979 között, Y generáció: 1980 után, Z generáció 1995 után, Alfa generáció 2007 után születettek)
Az internetes közeg lényege, az az alapvető emberi igényünk, hogy szeretünk egymással beszélgetni, szükségünk van emberi kapcsolatokra. Ebben az internet, a közösségi portálok egy kattintással elérhetővé tesznek bárkit, hozzásegítenek az információáramláshoz, ami a mindennapjaink részévé vált és nem tudunk nélküle létezni. Megkönnyíti az életünket.
A gyerekek azonban nem feltétlenül az információszerzésre használják okos eszközeiket, hanem szelfizésre, csetelésre. Arra, amire elsősorban való kevésbé alkalmazzák.
Nyitottságuk, fogékonyságuk azonban pozitív. Kellő feléjük fordulással, érdeklődéssel, jól lehet kapcsolatot építeni velük, akár tanulni tőlük. Így ők is szívesebben tanulnak tőlünk egy más értékrend szerint szocializálódott generációtól. Fontos, hogy a szülőt érdekelje, legyen azzal tisztában, hogy gyermeke milyen portálokon jár, az információs térben hogyan közlekedik.
Míg a virtuális térben minden csak egy kattintás, a valós térben munka, amely akaratot, kitartást és türelmet igényel. Míg a virtuális térben nagy a veszélye annak, hogy a gyerekek hamis képet kapnak magukról, a valós térben reálisat. A családok értékrendje segíthet az egyensúly megtalálásában, akár egy olyan egyszerű kérdéssel is, ami példaként hangzott el a szülői klubban: „Mérlegelj! Ha szomorú vagy mi nyugtat meg? Egy lájk a közösségi portálon? Vagy a valóságban egy szeretted ölelése?”
Beszélgetésünk kiterjedt természetesen a közösségi oldalakra kitett profilképek, háttérképek hitelességére, arra hogy miért lehetnek fontosak a lájkok egyesek számára, ki, mit, miért tesz fel az oldalára, mik az ebben rejlő veszélyek a gyermekek szempontjából.
Kedves Szülők!
Ha felkeltette érdeklődésüket tevékenységünk, vannak témaötletei, Önt is várjuk szeretettel!
Viktor Tünde